DONNAPANELAN IS BIKTI'N



Det kommer väl säkert bli ramaskri kring det här. Men jag måste bara... bara måste.
Rätta mig gärna om jag har fel, fast på ett trevligt sätt.


Ok, here we go.

Jag tycker det är otroligt fashinerande att ständigt, varje dag, överallt, läsa om hur alla tränar, knappt äter, äts det något så är det ta mig fan bara kessella och fun light.

Jag kan villigt erkänna att jag själv har wierda funderingar kring vikt och mat ibland.
Men jag låter det långt ifrån styra mitt liv.

Bloggar och facebook kryllar av halvdolda ätstörningar. Man kan läsa mellan raderna om den enorma fixeringen.
Många skyddar sig själva med förklaringar som "Jag vill vara hälsosam, se mina barnbarn växa upp,  vara snygg"..

Vadå hälsosam? Vadå leva längre? Snygg? Fråga vem fan som helst. Gud, Anna skipper, vad vet jag..
Jag tror inte Anna S och inte Gud heller för den delen tycker att du ska sitta och knapra på en selleri och blanda fun light i allt som finns i kylen.
Är det hälsa? Är det lycka? Visst du kanske förlänger ditt liv men har du levt fullt ut?
Vad har du lärt dig av livet? Din systers favoritfilm eller hur många kalorier en matsked keso innehåller?

Lever du verkligen fullt ut när du spenderar timmar på gymmet och resten av tiden går åt att tänka mat, snygg, mat, snygg, mat, snygg? Stora delar av dagen går också åt till att ha dåligt samvete för den där hårda mackan du åt förra veckan.

Kom igen nu.. Min omgivning älskar mig inte mindre för att jag trycker 2 kg lösgodis på helgerna. Jag skiter i om de tycker jag är ful, för det var värt varenda liten godisbit. Förkortar jag mitt liv med två dagar p.g.a att jag sket i träningen och åt en kexchocklad ist, gör det detsamma.

Jag fokuserar på nuet och alla mina nära och kära.
Jag ligger hellre i soffan med en påse chips på magen och skrattar med mina älskade vänner än äta tonfisk ur burk och sprida fiskstank.
Det tar igen alla ångestfyllda stunder som jag väljer att inte ha.

Nu ska ni veta, kära ni, att övervikt är inget jag slår ett kast för. Det är en helt annan femma.
Men jag tycker det är ledsamt och smått påfrestande att ni vackra flickor och kvinnor där ute styrs av någonting som jag kallar allt annat än hälsa.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är en mycket klok kvinna du emmi =)

2010-02-18 @ 19:40:45
Postat av: julia

hellre dör jag ful och fet, men jag har haft roligt...

2010-02-18 @ 19:42:54
Postat av: DonnanEmma

Jag håller med både julia och anonym.

Klart man kan vara "ful och fet" men samtidigt vara lycklig.

Och klok, ja det är jag verkligen.

Sis, det märks att vi härstammar från likadana hjärncellssynapser.



2010-02-19 @ 08:15:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0